Drodzy rodzice! Cieszymy się, że w naszym przedszkolu oferujemy zajęcia z języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Podczas nich nasze przedszkolaki uczą się podstawowych słów i zwrotów w języku angielskim, a także poznają kulturę i tradycje krajów anglojęzycznych. Zajęcia są prowadzone w sposób zabawowy i interaktywny, co pozwala dzieciom na swobodne i naturalne przyswajanie języka angielskiego.
Wierzymy, że nauka języka angielskiego w wieku przedszkolnym jest bardzo ważna i pozytywnie wpływa na rozwój dziecka.
Czym jest immersja językowa?
Immersja językowa, czyli inaczej „zanurzenie” w języku. Metoda, która bazuje przede wszystkim na osłuchaniu się z językiem – wypowiedziami dotyczącymi codziennych czynności, piosenkami, opowiadaniami. Początkowo dziecko tylko słucha wypowiedzi nauczyciela posługującego się językiem obcym, a potem, gdy zgromadzi odpowiednio duży zasób słów, zaczyna także samodzielnie mówić w języku obcym, naśladując nauczyciela.
Bilingual Kids czyli dwujęzyczne dzieci!
Dwujęzyczność posiada wiele zalet. Dzięki niej dzieci:
- szybciej i łatwiej uczą się kolejnych języków obcych,
- wypowiedzi w języku obcym nie są dla nich „wydarzeniem” lub „występem”, tylko naturalną czynnością,
- mają dobrze wyćwiczoną pamięć, sprawnie radzą sobie z wielozadaniowością, chętnie rozwiązują zadania / łamigłówki,
- są elastyczne, łatwiej dostosowują się do zmian, są bardziej otwarte na nowe, nieznane sytuacje, łatwiej tworzą relacje z innymi.
- wiele korzyści z edukacji dwujęzycznej pojawia się później – przed dzieckiem dwujęzycznym otwiera się znacznie więcej możliwości w edukacji, życiu zawodowym i osobistym.
Metody jakich używamy:
• CLIL - zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe
W tej metodzie język obcy służy do prowadzenia różnych zajęć przedszkolnych (przyrodniczych, matematycznych, warsztatowo-badawczych, społecznych, artystycznych, sportowych)
- TPR - metoda reagowania całym ciałem. Bierzemy pod uwagę naturalną u dzieci potrzebę aktywności fizycznej, dlatego nowym treściom towarzyszy ruch ułatwiający rozumienie i zapamiętywanie
- DIRECT METHOD (metoda bezpośrednia). Podczas pracy tą metodą, najważniejsze jest, aby dzieci dużo mówiły i słuchały w języku obcym; zachęcamy je, by zadawały dużo pytań po angielsku i formułowały jak najwięcej odpowiedzi
Moje dziecko uczy się języka obcego, ale nie mówi? Daj mu czas. To może być "silent period".
Jest to "okres milczenia" w nauce języka. Termin powstał w wyniku obserwacji nauki języka przez niemowlęta. Maluchy długo milczą, obserwując usta i rozmowy innych. Pierwsze słowa wypowiadają dopiero wtedy, gdy nabiorą pewności, że są w stanie zabrać głos.
Podobnie jest ze starszymi dziećmi, rozpoczynającymi naukę języka obcego. Dzieci muszą najpierw "nasycić się wiedzą", żeby aktywnie uczestniczyć w konwersacji. Zbyt wczesne wymaganie aktywności od dziecka generuje niepotrzebny stres i może rzutować na całą naukę języka.
To nie wszystko. Mamy jeszcze wiele językowych planów na przyszłość:
Jeszcze w tym roku szkolnym nasza placówka podejmie współpracę z innowacyjnym programem DWUJĘZYCZNY PRZEDSZKOLAK. Jest to nowoczesny program, który polega na wplataniu języka angielskiego do codziennych czynności dziecka, zapewniając mu przy tym równoległe poznawanie dwóch języków. Platforma programu zawiera prawie 1000 materiałów, w tym: zabawy ruchowe, muzyczne, sensoryczne, scenariusze na święta i dni tematyczne, pomysły na przedstawienia teatralne i eksperymenty. Znajduje się tam również moduł video z bajkami, gimnastyką, warsztatami oraz wiele innych aktywności.
Przywitamy edukacyjnego robota Emys’a:
EMYS to społeczny, interaktywny robot, który uwielbia uczyć dzieci języka angielskiego. Emys czuje, widzi, słyszy, reaguję na dotyk i zawsze potrafi zaangażować dzieci w radosną zabawę. Umie rozpoznać i zareagować na wiele akcesoriów – interaktywne karty, odznaki, naklejki i pluszowe zabawki. Budzą one ciekawość dzieci, co sprawia, że zaczynają one komunikować się i funkcjonować w języku angielskim. Wie, że zabawa jest dla dzieci niezbędna w procesie zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Dlatego zna wszystkie fajne gry. Angażuje dzieci w zajęcia ruchowe, plastyczne i muzyczne. Wszystko po angielsku, ale zabawa jest tak przednia, że dzieci zanurzone w języku zapominają, że się go uczą.
Rodzicu, jeśli chcesz wspomóc nas z tej przygodzie baw się językiem angielskim w domu oraz skorzystaj z naszych wskazówek:
1. Baw się językiem angielskim. Zabawa to medium, poprzez które dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności.
2. Ruszaj się! Przedszkolaki mają ogromną potrzebę ruchu, a więc wszelkie ruchowe zabawy językowe są pewniakami.
3. Wykorzystuj piosenki, rymowanki, wierszyki – ważne, by miały odpowiedni zakres słownictwa, były rytmiczne, rymowały się aby można było łatwo przedstawiać ich treść ruchem.
4. Wykorzystuj nagrania historyjek, bajki, opowiadaj wymyślone przez siebie historie – najpierw odgrywaj je za pomocą rekwizytów, potem angażuj dzieci.
5. Wszystko możesz zamienić w pomoc dydaktyczną! Karty obrazkowe, plakaty, pacynka – to fundament. Jednak jak głęboko zapadnie dzieciom w pamięć słownictwo, które ćwiczyły za pomocą prawdziwych akcesoriów kuchennych, podczas zabawy mąką.
6. Pokaż, że to działa – wykorzystuj angielski w jak najbardziej naturalnym kontekście: jeśli dziecko czegoś chce (wyjść do toalety, zmienić miejsce, dostać coś, zapytać o coś) – pozwól mu osiągnąć cel tylko poprzez komunikację w języku angielskim.
7. Zachęcaj do codziennego słuchania angielskich nagrań (piosenek, rymowanek, historyjek, bajek) – tylko częsty kontakt z językiem przynosi widoczne postępy
Skorzystaj ze wsparcia inspirujących rodziców, nauczycieli, blogerów:
https://www.youtube.com/results?search_query=super+simple+songs
https://dwujezycznyprzedszkolak.com.pl/
mgr Jowita Prątkowska
nauczyciel wychowania przedszkolnego, nauczyciel języka angielskiego